Peter mod nye mål…

6 jan, 2019 | Løb

Sundfokus / Blog / Peter mod nye mål…

Peter Berg er Sundfokusløber, og han har været med i løbegruppen hele 2018.  Jeg er imponeret over Peters løbeudvikling specielt som langdistanceløber på så kort tid med hans tålmodighed og tilgang til processen. Peter er 39 år, far til 2 skønne drenge og gift med Trine.

 

Min fornemmeste opgave som løbecoach er at skubbe og trække i mine løbere på de rigtige tidspunkter af en sæson. For det første er det vigtig at kunne holde sig skadesfri, så der kan være fokus på optimal restitution/progression af træningen. Begge dele er alt afgørende for succes, og at løbemålene kan blive indfriet.

Med Peters indstilling til træningen og opbakning fra hjemmefronten, har han på rekord tid udviklet sig imponerende meget.

Læs hvad Peter har skrevet om 2018 HER:

Sport og fysisk aktivitet har gennem hele mit liv været en stor del af min personlighed. Jeg har igennem en årrække de seneste år dyrket styrketræning, hvor muskler og vægt var mit fokus. Jeg har altid haft en forestilling om, at det var MIN sportsgren indtil jeg for et par år siden tog de første løbeture. Jeg deltog, uden de store ambitioner, i nogle få løb. Med tiden blev turene længere og hurtigere, hvilket bringer mig frem til, hvor jeg er i dag – stærkt motiveret for at holde min krop sund og i balance gennem kost, træning og mindsetting.

December 2017

I december 2017, gennemførte jeg mit marathon nummer 2, i Malaga, i tiden 3.14.53. Jeg løb positiv split og havde generelt et forfærdeligt løb fysisk og psykisk.

Løbeprogrammet, der var fundet på nettet, blev ellers fulgt til punkt og prikke.

Hvad gik der galt? Drømmen om sub3 synes at ligge meget langt væk.  

Januar 2018

Jeg besluttede mig for, at kontakte løbecoach Mia Sørensen fra Sundfokus.dk.

Jeg havde fulgt Mia på de sociale medier og set, hvad hun selv kunne præstere, men i høj grad også, hvad hun fik andre til at præstere.

Efter første samtale var jeg ikke i tvivl om, at jeg havde fundet den rette til at hjælpe mig med at nå min drøm.

Februar 2018

Resultaterne viste sig allerede efter 4 uger. Jeg kom for første gang under 40 minutter på 10 km. Mia satte kursen i forhold til de forskellige tempi gennem løbet og det hele flaskede sig. Kroppen var frisk og præsterede fuldstændig som den skulle.  

April 2018

Jeg deltog i Hamborg Marathon og gennemførte i tiden 3.07.10. Træningsprogrammet begyndte virkelig at vise sit værd. Det var mit 3. marathon, og jeg mærkede ikke den samme træthed under træningen op til løbet.

Selv om jeg løb mange langsomme kilometer, følte jeg mig stærkere end nogensinde før og løb med stort overskud i Hamborg.

September 2018

Ved halvmarathon i Odense løb jeg på 1.22.20. PR med over 4 minutter. Træningen virkede. Jeg løb igen med stort overskud og endte i 3.54 min/km. 

December 2018

Jeg gennemførte Malaga Marathon i tiden 2.53.34, og målet var nået.

Over 21 minutter, hurtigere på samme rute, i løbet af 12 måneder. En utrolig rejse der ikke er til at forstå. 

At få Mia som løbetræner er min bedste beslutning. Uden hende til at guide og vejlede var jeg aldrig nået så langt, og skaderne havde helt sikkert ramt mig på et tidspunkt.

Hun har sat struktur på træningen, så den passer ind i en travl hverdag og har gennem sparring og feedback givet mig troen på, at målene kan lade sige gøre.

Mia er professionel til fingerspidserne og brænder for sit arbejde. Hun er inspirerende, motiverende og fagligt dygtig og der er en mening med alt, hvad hun foretager sig – og intet er overladt til tilfældigheder. Samtidig er hun også ærlig og kan sætte sig ind i, hvad der fungerer for mig, hvor arbejde og familieliv skal harmonere.

Før jeg mødte Mia trænede jeg ud fra devisen “No pain no gain”. Generelt havde jeg aldrig overskud i hverdagen og følte mig træt hele tiden.

Dette gør jeg ikke længere. Nu løber jeg langsommere og der er kommet flere kilometer på kontoen. I starten tænkte jeg, at dette ikke kunne være udviklende, men valgte at stole på Mia og hendes vejledninger. Mia lærte mig, at man som 40 årig ikke skal træne som en 20 årig. Det er i stedet vigtigt at løbe langsomt størstedelen af tiden, så kroppen er frisk til mere udfordrende tempoture og intervaller.

 

Fremtiden?

I det nye år er kikkerten rettet mod Berlin Marathon.

Målet er ambitiøst og hedder 2.45.

Om det lykkes vil tiden vise, men jeg vil helt sikkert fortsætte samarbejdet med Mia frem til Berlin, så jeg ved, at jeg er i de bedste hænder.

 

Peter løber Malaga Marathon i 2018 i tiden 2:53,34.

 

Peter drømmer STORT, og det har han god grund til at gøre. Han vil jagte yderligere 8 minutter på marathon, og for at komme dertil har vi nogle delmål, der skal gøre ham klar til Berlin Marathon i efteråret.

En ting er sikkert….jeg GLÆDER mig til at følge Peters “løberejse” i det nye år fortsat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

4 × three =

Seneste indlæg

Du kunne også være
interesseret i at læse disse artikler

Kick af at løbe Marathon

Kick af at løbe Marathon

Duruta er fra Færøerne, 50 år og mor til 4 børn. Hun er blevet en klog og meget dygtig marathonløber, som stadig jagter nye mål. Mød Duruta HER "Jeg...

Velkommen tilbage Rikke!

Velkommen tilbage Rikke!

Rikke har trænet meget tidligere. Efter en pause og manglende motivation er hun nu starter i Sundfokus løbegruppen.   Rikke Guldbæk fortæller...

Brænder du inde med spørgsmål eller har du brug for hjælp?

Du er mere end velkommen til at stille dine spørgsmål i kommentarfeltet eller gennem min kontaktformular. Jed sidder klar til at besvare dem.

Ønsker du hjælp med kosten, er du også velkommen til at kontakte mig, så finder vi en løsning til dig.

Kontakt